Iepirkšanās internetā vairs nav nekas neparasts – to izmanto vairums interneta lietotāju. Un arī tirgotāju, kas piedāvā šāda veida iepirkšanās pieredzi, kļūst arvien vairāk.
Lai arī iepirkšanās internetā ir ērta un nereti arī izdevīga, tomēr bieži dzirdami arī negatīvas pieredzes stāsti – par izkrāptu naudu, neatsūtītu vai nekvalitatīvu preci un citām tirgotāju negodprātīgām rīcībām. Tieši tādēļ vienmēr ir svarīgi pārbaudīt interneta veikalu uzticamību un ievērot drošas iepirkšanās pamatprincipus.
Galvenās priekšrocības un riski, iepērkoties internetā
Pirkumu veikšana internetā sniedz daudz būtisku priekšrocību. Pirmkārt, tas ir ērti. Iepirkties var jebkurā laikā un vietā, neatkarīgi no veikala darba laika un citiem ierobežojumiem.
Internetā ātri un vienkārši var atrast interesējošās preces, tās savstarpēji salīdzināt, kā arī iepazīties ar citu pircēju atsauksmēm. Būtisks aspekts ir arī cenas – nereti preces interneta veikalos ir lētākas nekā ierastajās tirdzniecības vietās. Tas skaidrojams ar salīdzinoši zemākām interneta veikala uzturēšanas izmaksām, kas ļauj precei likt zemāku uzcenojumu.
Noteikti jāpiemin arī preču klāsts – interneta veikali nereti nodrošina daudzveidīgāku izvēli, kas ļauj vienkāršāk iegādāties kādu specifisku lietu, kas, piemēram, tuvākajos veikalos nemaz nav pieejama.
Un visbeidzot – iepērkoties internetā, var ietaupīt laiku. Tā vietā, lai dotos no viena veikala uz otru, kamēr atrasta vajadzīgā prece, var palikt mājās pie datora un visu interesējošo atrast tiešsaistē. Tādā veidā tiks ietaupīts ne vien laiks, bet arī citi resursi, piemēram, transportlīdzekļa degviela.
Bieži vien interneta veikali piedāvā arī bezmaksas pirkumu piegādi, kas nozīmē, ka Jūs maksāsiet tikai par izvēlēto preci.
Tomēr, kā jau minēts iepriekš, ne viss vienmēr ir tik labi, kā varētu šķist. Iepērkoties internetā, jāņem vērā arī vairāki riski. Viens no riskiem ir krāpnieciskie interneta veikali, kas darbojas ar mērķi izkrāpt interneta lietotāju naudu. Tas var notikt dažādos veidos, piemēram, saņemot naudu par pasūtījumu, bet preci tā arī nekad neizsūtot, vai arī iztukšojot pircēja bankas kontu.
Kā atpazīt neuzticamu interneta veikalu?
Lai iepirkšanās internetā sniegtu tikai pozitīvu pieredzi, svarīgi pasargāties no krāpniekiem. Būtiski pievērst uzmanību ne tikai piedāvājumam, bet arī tam, cik uzticams ir izvēlētais interneta veikals.
Ja, apmeklējot interneta veikalu, rodas jebkādas aizdomas par tā uzticamību, labāk neriskējiet tur kaut ko iegādāties.
Lūk, dažas pazīmes, kas var norādīt uz neuzticamu interneta veikalu:
- Ļoti zemas cenas – viens no aspektiem, kas rada aizdomas, ir pārāk zemas cenas salīdzinājumā ar citiem interneta veikaliem. Ja identiskas preces kādā tirdzniecības vietā maksā daudz mazāk nekā citviet, ir pamats domāt, ka kaut kas tomēr nav kārtībā;
- Mājas lapā nav pieejama tirgotāja kontaktinformācija – ja interneta veikalā nevarat atrast nekādu tirgotāja kontaktinformāciju, esiet uzmanīgs! Ļoti iespējams, tas ir veids, kā tirgotājs izvairās no atbildības. Vērts padomāt – ja gadījumā Jums radīsies jautājumi vai kādas pretenzijas par pasūtīto preci, kādā veidā Jūs varēsiet ar pārdevēju sazināties?!
- Nav norādīta skaidra informācija par līguma nosacījumiem – iepērkoties tiešsaistē, spēkā ir distances līgums. Informācijai par to jābūt publicētai interneta veikala mājas lapā. Ja tas tā nav, esiet piesardzīgs;
- Interneta veikalā var iegādāties nestandarta preces, kas sola gandrīz neticamus rezultātus. Pirms ļauties tādam vilinājumam, vērts pārbaudīt publicētās informācijas patiesumu, pievēršot uzmanību tur minētajiem ekspertiem, kā arī valodas stilam kopumā.
Ņemot vērā, ka šobrīd internetā var atrast teju visu, izmantojiet to savā labā un palasiet atsauksmes par konkrēto interneta veikalu. Citu pircēju pieredze Jūs var pasargāt no nepatīkamām situācijām.
Kādas ir atšķirības, iepērkoties Latvijas un ārzemju interneta veikalos?
Neatkarīgi no tā, kur iepērkaties – Latvijas vai citas ES valsts interneta veikalā, Jums kā pircējam ir tiesības saņemt izsmeļošu informāciju par preci, kā arī skaidrus līguma nosacījumus. Tāpat pircējam ir tiesības atteikties no pirkuma 14 darba dienu laikā no preces saņemšanas brīža, ja tomēr kāda iemesla dēļ prece neatbilst prasībām.
Ja plānots iepirkties interneta veikalā, kas atrodas ārpus ES, lielāka uzmanība jāpievērš iespējām risināt strīdus, kā arī preču atgriešanas nosacījumiem.
Kādos gadījumos vērsties PTAC?
Patērētāju Tiesību Aizsardzības centrs (PTAC) izskata domstarpības, kas patērētājiem radušās ar Latvijā reģistrētiem komersantiem. Ja veikals, no kā pasūtītas preces, reģistrēts citā ES valstī, patērētājs var vērsties citos Eiropas Savienības patērētāju tiesību aizsardzību centros.
Biežākās sūdzības, ar ko pircēji vēršas PTAC:
- Pasūtītās preces netiek piegādātas vispār;
- Veikals nenodrošina preču atteikuma tiesības.
Iegādājoties kādu preci vai pakalpojumu, vienmēr svarīgi saglabāt darījumu apliecinošu dokumentu, lai vajadzības gadījumā varētu vērsties PTAC un/vai citās instancēs.
Cik ilgā laikā jānodrošina preču piegāde?
Distances līgums nosaka, ka iegādātā prece jāpiegādā 30 dienu laikā – izņemot gadījumus, kad ir norādīts cits piegādes laiks. Ja noteiktajā laikā prece netiek piegādāta, jāsazinās ar pārdevēju, lai vienotos par papildu termiņu.
Ja prece tomēr netiek piegādāta, pircējam ir tiesības izbeigt līgumu un prasīt atmaksāt preces cenu – iepriekš par to rakstiski informējot pārdevēju.
Atteikuma tiesības
Saskaņā ar Patērētāju tiesību aizsardzības likumu patērētājam ir tiesības iegādātās preces atdot atpakaļ tirgotājam. Šie noteikumi ir spēkā 14 darba dienas no preces saņemšanas brīža, ja spēkā ir distances līgums – vienošanās starp pārdevēju un pircēju, kas noslēgta neklātienē – internetā.
Pircējam jārēķinās – ja gadījumā interneta veikalā iegādātā prece neatbilst prasībām, tad izdevumi, kas saistīti ar preces sūtīšanu vai piegādi atpakaļ pārdevējam, būs jāsedz pašam. Tāpat arī jānodrošina, ka prece tiek piegādāta nebojātā veidā, bez lietojuma pazīmēm.
Iepirkšanās internetā no privātpersonām
Pirms iepirkties internetā, vienmēr svarīgi pārbaudīt informāciju par pārdevēju, īpašu uzmanību pievēršot tā juridiskajam statusam. Piemēram, ja plānojat iegādāties kaut ko no privātpersonas, jārēķinās, ka sarežģījumu gadījumā (piemēram, netiek piegādāta prece vai tā ir neatbilstošā kvalitātē), ar sūdzībām ir jāvēršas nevis PTAC, bet tiesā.
Tātad par pirkumiem no privātpersonām patērētājs uzņemas lielāku risku – īpaši, ja veikta priekšapmaksa.
Ko nevajadzētu pirkt internetā?
Ir skaidrs, ka internetā ir pieejams teju viss – ne tikai preces, bet arī dažādi pakalpojumi. Bez šaubām iepirkties internetā kaut kādā mērā vienmēr būs riskanti, jo nav iespējas uzreiz pārbaudīt, kāda prece tiks atsūtīta. Tomēr, ja, piemēram, naudas kredīts ir salīdzinoši drošs darījums, tad ir virkne preču, kas var radīt nepatīkamus pārsteigumus – tieši kvalitātes ziņā.
Pie riskantiem pirkumiem pieskaitāmi trausli, viegli plīstoši priekšmeti, arī lielās elektropreces. Protams, jebkurā gadījumā pārdevējs ir atbildīgs par to, lai iegādātā prece pircējam tiek piegādāta nebojāta.
Iegādāties preces un pakalpojumus interneta vidē ir ērti, mūsdienīgi un izdevīgi – sev interesējošo var atrast ātri, jebkurā sev ērtā laikā un par izdevīgu cenu. Tomēr, lai tā būtu droša iepirkšanās, svarīgi būt piesardzīgam un pirms tam veikt rūpīgu pārdevēja un citas aktuālās informācijas pārbaudi.