Akvaplanēšana ir process, kad riepas saskaras ar lielu ūdens daudzumu, zaudē saskari ar ceļu un auto slīd pa ūdens virsmu. Ūdens spiediens riepu priekšā spiež ūdens slāni zem riepas, samazinot berzi, tādējādi autovadītājs zaudē kontroli pār auto.
Zināšanas par to, kā izvairīties no akvaplanēšanas un atgūt kontroli, kad tas notiek, palīdz izvairīties no briesmām.
Lūk, daži padomi, ko darīt, kad auto sāk slīdēt.
Izslēdziet kruīza kontroli
Akvaplanēšanas laikā noteikti nepaļaujieties uz kruīza kontroli. Izslēdziet to, tādējādi ir mazāka iespēja zaudēt kontroli pār auto. Tā kā var nākties ātri samazināt ātrumu, jāņem vērā, ka tas ir vieglāk izdarāms tad, kad kruīza kontrole ir izslēgta.
Neveiciet straujus manevrus
Ja nepieciešams veikt kādu manevru, tas noteikti jādara mierīgi un bez steigas. Jāizvairās no straujas paātrināšanās un bremzēšanas, nevajadzētu veikt pēkšņus pagriezienus, jo tas var radīt avārijas situāciju. Īpaši piesardzīgiem jābūt uz līkumainiem ceļiem, taču braukšanai jebkurā gadījumā jābūt vienmērīgai un pārdomātai.
Esiet mierīgs
Kad auto ir nekontrolējams, autovadītājs impulsīvi var veikt pārsteidzīgus lēmumus, apdraudot gan savu, gan citu pasažieru drošību. Lai gan akvaplanēšana var būt baisa pieredze, galvenais šādā situācijā ir būt mierīgam. Tikai miera stāvoklī iespējams pieņemt pareizos lēmumus attiecībā uz to, kā rīkoties ekstremālos apstākļos.
Atcerieties, ka akvaplanēšana parasti ilgst tikai dažas sekundes, taču uztraukuma dēļ auto šo sekunžu laikā tiek apskādēts, būsiet īpaši sarūgtināts. Vienmēr esiet modrs!
Ja nu nepieciešams remonts, ir pieejams kredīts auto remontam, taču pirms aizņemties, jāizvērtē sava maksātspēja.
Nebremzējiet
Ja Jūsu automašīna ir aprīkota ar ABS (elektroniskā stabilitātes kontrole, kas vada riteņus straujas bremzēšanas brīžos), tad akvaplanēšanas apstākļos bremzēšana notiek kā ierasts. Taču jebkurā gadījumā vajadzētu izvairīties no straujas bremzēšanas.
Iedarbinot akvaplanēšanas laikā bremzes, transportlīdzeklis kļūs smagāks, izraisot vēl lielāku planēšanu un paaugstinot tā jau augsto risku.
Pārslēdzieties uz zemāku pārnesumu
Tā kā akvaplanēšanas laikā nedrīkst strauji bremzēt, bet nepieciešams samazināt ātrumu, zemāks pārnesums ir veids, kā mierīgi un droši samazināt ātrumu. Pārslēgšanās uz zemāku pārnesumu akvaplanēšanas laikā ļauj saglabāt vienmērīgo pārvietošanās tempu un saglabāt kontroli pār auto.
Ne vienmēr, taču visbiežāk tas palīdz veikt jebkāda veida manevrus un izvairīties no iespējamā akvaplanēšanas riska.
Centieties paredzēt situāciju
Ja zināt, kas konkrētajā situācijā ir noticis ar Jūsu auto un kā tas reaģēs turpmāk, zināt, kā pareizi rīkoties un varat izvairīties no potenciāla auto negadījuma, garantējot pilnīgu drošību un kontroli.
Akvaplanēšanas laikā riepās ir ļoti daudz ūdens, tādēļ tās zaudē saskari ar ceļu. Katrs auto, atkarībā no autovadītāja manieres un riepu veida, akvaplanēšanas apstākļos uzvedas un reaģē citādāk.
Tomēr pastāv daži nostādījumi, kas būtu jāzina un akvaplanēšanas laikā jāņem vērā ikvienam autovadītājam:
- Ja transportlīdzeklis brauc taisnā virzienā, tad, visticamāk, autovadītājs zaudēs kontroli un auto var sākt slīdēt uz jebkurā virzienā;
- Ja piedziņas riepas atrodas lielā ūdens daudzumā un akvaplanē, var palielināties spidometra un dzinēja apgriezieni minūtē, minimāli palielinoties ātrumam;
- Ja priekšējās riepas atrodas lielā ūdens daudzumā un akvaplanē, auto slīdēs pretēji pusei, uz kuru pagrieztas riepas;
- Ja aizmugurējās riepas atrodas lielā ūdens daudzumā un akvaplanē, automobiļa aizmugurējais gals sāks slīdēt uz sāniem, uz pusi, kuru pagrieztas riepas;
- Ja visas četras riepas atrodas lielā ūdens daudzumā un akvaplanē, mašīna slīdēs uz priekšu taisnā līnijā, it kā tā būtu lielas un smagas ragavas.